Miljøvennlige matopplevelser

Prosessen for å sertifisere Hildr som Miljøfyrtårn har vært inspirerende og lærerik - både for restauranten og rådgiveren fra Remiks.

– Miljøsmarte grep går gjerne hånd i hånd med økonomisk fornuftige grep, begynner Marius Carlehed Jacobsen.   

Sammen med kona Gabriella driver han Hildr Gastrobar. I den snart 200 år gamle Meijer-gården i Skippergata har de servert sultne og tørste tromsøværinger siden 2015. Det siste året har miljøsertifisering stått på agendaen i den travle restauranten.  

– Bakgrunnen for dette var vel egentlig den gode kjemien mellom oss og Remiks. De var interessert i at vi skulle bli Miljøfyrtårn, og vi hadde selv lyst til det. De ga et veldig generøst tilbud om hjelp, rådgivning og rettledning, smiler Marius.  

I sertifiseringsprosessen er det Henriette Andrea Hansen, daværende salgskonsulent i Remiks, som har fungert som veileder. Selv er hun full av lovord om Hildrs tilnærming til å bli miljøfyrtårn.  

– Hildr hadde i utgangspunktet tatt eierskap til miljøledelse, og implementert det hos sine ansatte. Fokuset på miljø var allerede forankret i restauranten og preget valgene de tok i sin drift.  

"All in" på økologi

– Å bli miljøfyrtårn handler om å finne ut hvor man kan påvirke og forbedre driften i et bærekraftsperspektiv. Det har ikke en fastsatt kravspesifikasjon, men man kan variere innenfor bedrift og bransje, forklarer Henriette.   

Hun skryter av samarbeidet med Hildr, som har gitt inspirasjon til samarbeidet med andre bedrifter. Hun trekker frem alt fra gjenbruk av møbler til sesongbaserte menyer som miljøsmarte grep forankret i bedriften.   

– Vi kom vel frem til at vi er et miljøfyrtårn, bare at vi ikke hadde sertifikatet på veggen, sier Marius med glimt i øyet.  

All den tid Hildr har hatt et godt utgangspunkt gjennom sitt fokus på sanking, kortreist handel og gjenbruk av møbler og servise – har sertifiseringsprosessen gitt ny kunnskap og inspirasjon til driften.  

– Vi har gått «all in» på økologi når det kommer til viner og bakst, sier Marius og utdyper:  
– Vinkartet vårt i dag er økologisk, biodynamisk og naturlig. Vi ser ikke bare på klassifiseringa, men avstanden vinen har reist, vekt på flaske og om de er miljøsmarte eller ikke.
Videre har vi gått over til kun økologiske kornsorter når vi baker, og snart bruker vi utelukkende økologiske meieriprodukter. 
 

Fleksibel sertifisering

Det har gått ni måneder siden Hildr og Remiks hadde første samtale til sertifiseringen nå er i boks.  

 – Det krever litt arbeid, og er ikke noe man kan gjøre på en halvtime på slutten av måneden. Det er derfor det er så deilig når man får skiltet på veggen, sier Henriette.   

Fordi prosessen er fleksibel, passer den fint for små og mellomstore bedrifter som driver sesongarbeid. I Hildr sitt tilfelle har det vært utslagsgivende for å komme i mål. 

– I og med at vi har små ressurser og få ansatte, så må vi prioritere å få inn den omsetningen vi trenger for å rulle videre. Vi jobber i en bransje med tøff konkurranse om veldig små marginer. Derfor har ikke dette vært førsteprioritet. 

I høysesongen tok de en pause i prosessen for å sikre at hvert steg ble grundig gjennomført. Det ble den.  
– Og Hildr fikk masse skryt på tredjepartsmøtet, deler Henriette.  

Nå ser tromsørestauranten frem til å implementere flere miljøsmarte grep i driften sin. Og det har de muligheten til.   

– Vi svarer ikke til en konsernledelse eller kontorrotter i Sør. Vi tar avgjørelsene våre selv – så lenge vi kan betale husleia, strøm og leverandørene våre. Dette er den retninga vi vil ha på lang sikt. Derfor kan man venne seg til at Hildr skal være en miljøbevisst bedrift fremover, avslutter Marius med et smil.  

Relaterte artikler

Bubo – En vaskeekte maskot

Det sies at en bedrift med respekt for seg selv, må ha en maskot. Vel, kanskje ikke helt rett, men ideen om at ha noe som kunne formidle Remiks sitt miljøbudskap, syntes vi at vi måtte gjøre noe med. MASKOT – det måtte være noe.

LES MER »