Bubo – En vaskeekte maskot

Foto av avduking av en rollup med bilde av maskoten Bubo

Det sies at en bedrift med respekt for seg selv, må ha en maskot. Vel, kanskje ikke helt rett, men ideen om at ha noe som kunne formidle Remiks sitt miljøbudskap, syntes vi at vi måtte gjøre noe med. MASKOT – det måtte være noe.

Først måtte vi finne ut hvilken type maskot. Tegnekonkurranse ble utlyst og vi fikk inn litt over 200 forslag.

Ei klok ugle

Det ble en jente på 4 år – ho Alma – som stakk av med seieren. Alma tegnet ei fin ugle, noe som ga gode assosiasjoner for juryen.

Begrunnelsen for at Alma stakk av med seieren var denne: 

Bubo blir til

Sammen med Tank Design startet man prosessen mot en maskot som skulle dekke en fysisk ugle og en digital versjon og universet tilpasset uglen. 

Bubo skal i hovedsak rette seg mot barn og unge. Samtidig må ugla også ha et habitat og bruksområde. Som seg hør og bør fikk også uglen et passende navn og det ble Bubo. 

Bubo Bubo er latin for Hubro, den største ugla. Ei ugle som sjelden høres og sjelden ses, men som er klok, tålmodig og ser godt også i mørket. Bubo skal passe på og følge med.

Et eget habitat og univers

På Remiksdagen i 2022 ble Bubo formelt avduket, og under barnefestivalen Rabalderfestivalen i Tromsø, i juni 2023 ble så den fysiske utgaven av Bubo vist fram for befolkningen. Den ble meget populær.  

Bubo skal være med på å påvirke barn og unge til å fortsette å kildesortere, fortsatt brenne for miljøet og dessuten få dem til å smile litt.

Bubos univers utvides kontinuerlig. Besøkende på omvisning vil kunne hilse på ugla der den har sitt habitat på møterommet, og i digitale flater vil Bubo melde sin ankomst.

Vi er overbevist om at Bubo er et godt supplement til synliggjøringen av miljøbudskapet som allerede ligger langt fram i pannebrasken hos Remiks.

Foto av en tegning av maskoten