Innbyggerne i Tromsø skal ikke lenger betale for naboens avfall

Foto av ryggen på to mennesker med refleksvest

En rekke tiltak innføres for å gjøre avfallshåndteringen mer effektiv, stimulere til avfallsreduksjon og gi lavere kostnader til forbrukere flest i kommunen.

Fra 1. januar 2025 innfører Remiks flere endringer som vil påvirke befolkningen i Tromsø. Er du flink å å sortere og reduserer avfallsmengden din, vil du nå kunne påvirke og redusere egne renovasjonskostnader.

– Endringene bygger i bunn og grunn på et rettferdighetsprinsipp. I dag betaler fellesskapet av forbrukere, uavhengig av hvor flink man er til å sortere, for det mindretallet som gjør en mindre god jobb og genererer mye restavfall, sier Britt Mathisen Limo, administrerende direktør i Remiks Miljøpark AS.

Gratis levering av sortert avfall på returstasjoner

– Et eksempel på dette er levering av avfall på returstasjonene. Ikke alle våre innbyggere benytter seg av tilbudet, men kostnadene har så langt vært fordelt på alle som bor i Karlsøy og Tromsø kommune.

Prinsippet om at forurenser betaler skal legges til grunn, og dette betyr at alle får et lavere grunngebyr, de som bruker returstasjonene betaler for restavfall/avfall som ikke kan sorteres, og avfallskortet forsvinner.

Fra 1. februar 2025 vil det bli gratis å levere sortert avfall på returstasjonene. Samtidig innføres betaling for levering av restavfall.

En bedre løsning for Vannøya igangsettes allerede fra november 2024. Da vil en “returbil” alternere mellom Vannareid og Vannvåg annahver uke, mens returstasjonen på Skåningsbukt avvikles. 
Et skifte mellom disse stedene gir kortere vei til levering for Vannøyas beboere, og prinsippet er “det du kan bære”, litt som for Miniretur, som du kan lese mer om her.

Returstasjonen på Hansnes får også en midlertidig ansiksløfting i vinter, i påvente av en ny og bedre løsning for Karlsøy kommune.

Effektivisering av tømmedagene og et mer fleksibelt gebyrsystem

Et annet grep som både er kostnadsbesparende og bærekraftorientert, er at Remiks går inn for å ha færre faste tømminger av avfallsdunkene mange av oss har hjemme.

– Våre erfaringstall viser at de fleste ikke har behov for ukentlige tømminger, understreker Limo.

Remiks ønsker derfor å redusere antall tømmedager fra ukentlig til 36 ganger i året. Har man behov for flere tømmedager i løpet av et år, kan man betale for de ekstra tømmingene man trenger.

Hun peker på ferieavvikling og høytider, hvor de ulike dunkene har blitt stående ute mens husholdningen er på ferie. Resultatet kan da bli at renovatørene tømmer dunker uten avfall flere uker på rad.
– Disse turene inngår jo i renovasjonsgebyret som alle betaler. I praksis betaler man for at vi tømmer luft, sier hun.

– Grunngebyret for renovasjonstjenesten vil gå ned, mens tømmegebyret ditt altså vil avhenge av hvor mye du kaster, forklarer Limo. – Tjenestene blir dermed mer i samsvar med behovet, når dunken din er full blir den tømt. Har du bruk for å få dunken tømt hver uke vil du fortsatt kunne velge det.

Innbyggerne har påvirkningskraft på gebyret gjennom valg av dunkstørrelse og hvorvidt de velger å sette ut dunken 36 ganger i året eller oftere.

Regn ut ditt renovasjonsgebyr

Hvilken type avfallsdunk har du?

Slik ser regnestykket ut

2024

2025

Se priseksempler for 36 tømminger (inkluderte), 44 eller 52 tømminger, tilpasset husholdningens årlige forbruk.
Velg smart. Brukt smart. Kast smart

Antall tømminger

Totalt gebyr

Endring

De av innbyggere som har fellesløsning i borettslag/sameier vil i denne omgang ikke oppleve å få endringer. Her er avfallsinnhentingen allerede regulert etter fyllingsgrad i nedkast, containere og liknende, men Remiks arbeider med å få til en differensiering og belønning for de innbyggerne som gjør en god jobb med sortering og avfallsreduksjon også i disse løsningene.

Et nødvendig grep for å nå nasjonale krav og målsettinger

Grepene Remiks nå iverksetter er et resultat av lovpålagte endringer og nasjonale krav.

Kommunene skal blant annet differensiere avfallskunder på bakgrunn av hvor mye de «forurenser».

– Vi tror innbyggerne vil sette pris på å ikke lenger betale for naboens avfall. Samtidig tror vi de vil få et mer bevisst forhold til egen avfallsmengde, og vi gir kundene våre anledning til å påvirke egne kostnader, forteller Limo.

Hun kan fortelle at den jevne Remiks-kunde allerede produserer 50 kilo mindre avfall per måned enn landsgjennomsnittet.

Til syvende og sist skal dette gagne miljøet.

Limo og kollegene er optimistisk for fremtiden, og tror endringene vil stimulere til bedre sortering, lavere utslipp, mer gjenbruk og bedre utnyttelse av ressurser.

– Mindre avfall og bedre sortering gir lavere kostnader – for alle!

Endringene som iverksettes:

  • Ny gebyrstruktur der den som kaster minst avfall betaler mindre. Sikrer en rettferdig kostnadsfordeling, med lavere grunngebyr for alle, og tømmegebyr avhengig av mengden avfall den enkelte husstand produserer.
  • Gratis levering av sortert avfall på returstasjonene, betaling for restavfall. Med målsetting om å øke kildesorterings-graden, få en mer rettferdig kostnadsfordeling og gi alle muligheten til å redusere egne kostnader.
  • Reduksjon i antall tømmedager inkludert i tømmegebyret.
    Fra ukentlige tømminger til 36 ganger i året. Innføring av betalte ekstratømminger. Med mål om avfallsreduksjon, mer effektiv logistikk og å gi innbyggerne muligheten til å påvirke eget avfallsgebyr.

Les alt om prisene her