Hva betaler jeg for?
Du betaler fire ganger i løpet av året et renovasjonsgebyr som dekker avfallsinnsamling, avfallsbehandling og sikring av at avfall som samles inn enten gjenvinnes eller destrueres forsvarlig.
Endringer i 2025
Fra 01.01.2025 inntrer store endringer for alle innbyggere i Tromsø og Karlsøy kommune.
Antall tømmedager inkludert i gebyret reduseres til 36, og tømmegebyret vil variere etter hvor mange tømminger du velger å benytte deg av utover dette, i tillegg til størrelsen på avfallsdunken din.
For de av dere som er på fellesløsning (container, nedkast eller sug i borettslag/sameie) vil endringene i denne omgang utelukkende være en prisreduksjon. Fellesløsningen blir tømt som før.
Ved utregning av gebyr følger man matrikkelen. Matrikkelen er Norges offisielle eiendomsregister. Her finnes informasjon om eiendomsgrenser, areal, bygninger, boliger og adresser.
Mer informasjon finner du på Tromsø kommunes gebyroversikt.
Aktuelle dokumenter:
- Renovasjonsforskriften finner du på Lovdata.no
- Utarbeidede Retningslinjer for renovasjonsforskrift her. (PDF)
- Avfallsteknisk norm (PDF) i fullversjon
- Komplett prisliste (PDF) vedtatt av Tromsø og Karlsøy kommuner
Hva dekker gebyret?
Renovasjonsgebyret du betaler er satt sammen av et grunngebyr og et tømmegebyr.
Renovasjonsgebyret skal fastsettes i henhold til selvkostprinsippet, slik at det svarer til de totale kostnadene kommunen påføres ved lovpålagt håndtering av husholdningsavfall, herunder innsamling, transport, mottak, oppbevaring, behandling, etterkontroll m.v.
Grunngebyr
- Kostnadene for behandling av avfallet ditt på best mulig måte med hensyn til økonomi, helse og miljø.
- Drift av optisk sorteringsanlegg og utsortering av optiske fraksjoner.
- Sortering, kverning, pakking, pressing og lagring av alt avfall.
- Drift av returstasjoner og returpunkter, inkl. mottak og behandling av avfall som leveres inn ved disse stasjonene.
- Mottak og behandling av farlig avfall ved våre returstasjoner.
- Sluttbehandlingsavgift.
- Utsetting av dunk (vanligvis når husstanden er ny)
- Kastekalender og annet informasjonsmateriale
- Poser for optisk sortering og påfyll av disse
Grunngebyret skal betales av, og er likt for, alle registrerte boenheter, og tar utgangspunkt i eiendomsmatrikkelen.
Tømmegebyr
- Innsamling av avfall inntil 36 ganger i året.
- Innsamling av glass- og metallemballasje 6-10 ganger i året
- Transport og behandling av avfall
- Service og vedlikehold på løsningene, for eksempel nye hjulbeholdere (dunker) og vedlikehold på nedgravde løsninger.
Priser
Fra 2025 går grunngebyret ned for alle brukere. Tømmegebyret avhenger av størrelsen på din avfallsdunk og antall tømminger.
Husstander med egen dunk
Prisene for 2025 sammenliknet med 2024 vil være lavere, forutsatt at den enkelte husholdning holder seg til de 36 inkluderte tømmingene.
Hver enkelt tømming utover dette vil utløse et ekstra gebyr per gang.
Det er derfor viktig å kun sette fram dunken når den ønskes tømt.
Større dunk gir høyere gebyr, basert på prinsippet om at den som forunrenser mest, betaler mest. Gjør derfor en vurdering av hvor stor dunk din husstand trenger.
Husstander med fellesløsninger
Med fellesløsning menes felles container, nedgravde løsninger og sug som deles av flere husstander, tilknyttet sameier og borettslag.
For deg med fellesløsning vil endringen fra 2025 ikke påvirke annet enn prisen, som går ned. Tømminger fortsetter som før.
Husstander med delt dunk
Med delt løsning menes der t husstander har gått sammen om å dele en hjulbeholder (dunk), f.eks. en 360 liter eller en 240 liter.
Her betaler hver husstand grunngebyret, mens tømmegebyret avhenger av antallet som deler dunken. Dersom to husstander deler dunk, vil hver enkelt betale
- Hvert sitt grunngebyr
- Halvt tømmegebyr
Du kan finne den nøyaktige summen i tabellen nederst på siden, eller benytte vår gebyrkalkulator:
Regn ut ditt renovasjonsgebyr
Hvilken type avfallsdunk har du?
Slik ser regnestykket ut
2024
2025
Se priseksempler for 36 tømminger (inkluderte), 44 eller 52 tømminger, tilpasset husholdningens årlige forbruk.
Velg smart. Brukt smart. Kast smart
Antall tømminger
Totalt gebyr
Endring
Avfallshåndtering for hytte eller fritidsbolig i Karlsøy eller Tromsø
For Karlsøy og Tromsø kommuner er det påkrevd med avfallshåndtering for hytte og fritidsbolig.
Alle boenheter registrert som fritidsbolig eller bolig benyttet til fritidsbruk i matrikkelen til kommunen regnes inn ordningen.
Dette er definert i Renovasjonsforskriften vedtatt av kommunene.
Du kan bruke de optiske posene eller kildeboksen på hytta for å sortere avfallet ditt, for deretter å levere i hyttecontainere plassert ut på 24 ulike steder i kommunene.
Spørsmål?
Spørsmål i forbindelse med utsendes av gebyrer og ny gebyrstruktur, kan sendes til saksbehandling@remiks.
Informasjon og priser for 2024 finner du her.