
Miljøoppdrag for smarte unger
Kode: Grønn
Vi drar i gang et nytt undervisningsopplegg tilrettelagt og tilpasset læreplaner for 4.trinn i barneskolen.

Hva er Kode: Grønn?
Kode: Grønn er et komplett opplegg for å formidle fakta rundt miljø og kildesortering, avfallshåndtering og det store bildet, tilpasset 4.trinn på barneskolen.
Målet er å formidle kunnskap rundt kildesortering og viktigheten av dette til barn og unge, med fokus på undervisning tilpasset målgruppen og kompetansemål/læringsplaner for gjeldende trinn.
Opplegget på denne siden er rettet mot 4.trinn.
Remiks imøtekommer fortsatt henvendelser rundt besøk/omvisning fra alle aldersgrupper, men Kode: Grønn tilbys kun dette trinnet.
Skreddersydd for 4.klasse
Løsningen inkluderer en ressursbank med oppgaver som åpner for lærerpåvirkning og variasjon avhengig av tilgjengelig tid, elevenes preferanser og annet.
Innhold og gjennomføring er utviklet og kvalitetssikret av pedagog, alt tett knyttet til læreplaner og kompetansemål for 4.trinnet.
Noen eksempler:
- Naturfag (bærekraftig utvikling)
Utforske og gjøre rede for hvordan menneskers handlinger påvirker naturen og miljøet.
Gjøre rede for resirkulering og gjenbruk, og forklare hvorfor det er viktig.
Beskrive ulike former for energibruk og hvordan man kan redusere energiforbruket.
… utforsket og trent på kildesortering i praksis, og vet hva som hører hjemme i ulike avfallstyper. - Samfunnsfag (Samfunn og miljø)
Gjøre rede for hvordan ulike ressurser i samfunnet, som for eksempel vann, luft og energi, blir brukt og hvordan man kan bidra til bærekraftig forvaltning. Utforske og diskutere hvordan ulike tiltak kan redusere avfall og fremme gjenbruk.
… kunnskap om hvordan menneskelige handlinger påvirker natur og miljø.
… kunnskap om hva de kan gjøre for å påvirke lokalmiljøet, både gjennom sortering, gjenbruk og bevisste forbruksvaner. - Kunst og håndverk (kreativ utfoldelse)
Bruke og kombinere ulike materialer for å lage egne produkter.
Utforske muligheter for å lage kunst og håndverk av resirkulerte materialer.
… presentert kunnskap kreativt, gjennom plakater, rapporter eller visuelle uttrykk. - Etikk (kritisk tenkning )
…fått reflektert over egne vaner, både hjemme og på skolen, og fått forslag til hva som kan forbedres. - Tverrfaglig tema (Bærekraftig utvikling)
Elevene skal kunne reflektere over hva de kan gjøre for å bidra til en bærekraftig utvikling. Diskutere hvordan deres egne valg kan påvirke miljøet positivt.
… kunnskap om det tverrfaglige temaet «bærekraftig utvikling», og hvordan menneskelige handlinger påvirker natur og miljø. - Grunnleggende ferdigheter (holdningsskapende, sosial kompetanse)
… erfart at små handlinger kan gjøre en forskjell, og at de selv kan være en del av løsningen.
… deltatt i samtaler, utforskning og samarbeid, og øvd på å være en aktiv del av klassen som fellesskap.
Innhold

En gjennomføring av Kode: Grønn inkluderer forberedelser, omvisning/aktiviteter og etterarbeid relatert til vårt anlegg på nordspissen av Tromsøya.
Som lærer må du være klar over at at noe av opplegget er obligatorisk.
1. Forberedelser
Før du og dine elever ankommer Remiks Miljøpark må dere gjennom enkelte aktiviteter/øvelser, for å skape en felles plattform for besøket.
Forberedende arbeid fokuserer på avfallspyramiden, sirkulæritet og dessuten sorteringsmerkene/kildesortering.
Som hjelpemiddel vil du finne korte, mellomstore og lengre aktiviteter i ressursbanken å velge mellom. På denne måten kan du velge det som passer best inn i din hverdag og din klasse. Vi leverer alt nødvendig presentasjonsmateriell, tipshefte, veiledere og dessuten en obligatorisk kunnskapstest som tas i forkant.
Når forberedelsene er fullført er dere klare for:
2. Besøk og omvisning hos Remiks Miljøpark
Vi tilbyr opplegg av to timers varighet på vårt avfallsanlegg, der elevene får et innblikk i hvordan avfallet håndteres etter at vi tømmer dunker deres hjemme.
Dato og tidspunkt for besøket bookes lenger ned på denne siden.
Besøket består av både inne- og uteaktiviteter, som holder den røde tråden knyttet til hvordan og hvorfor kildesortere.
Aktivitetene inkluderer:
- En sorteringskonkurranse
- Kastespillet «Siste rest»
- Avfallspyramide-oppgaver
- Presentasjon av Remiks, hvem vi er og hva vi gjør
- En bredere forståelse for viktigheten av korrekt sortering, håndtering av batterier og farlig avfall
- Og ikke minst en omvisning på Remiks Miljøpark
På vårt anlegg veiledes elevene gjennom en løype der oppdraget er å finne de ulike postene og ikke minst «kjeltringene». Underveis mellom postene får de nyttig kunnskap rundt avfallshåndtering.
Rett svar på postoppgavene gir en kode elevene trenger for å låse opp mysterieboksen, der det venter en gave eller to til klassen.
Som lærer er det viktig at du er klar over at du vil få ansvar for enkelte aktiviteter innendørs. Manual foreligger og veiledning vil bli gitt.
3. Etterarbeid
Også etter besøket hos oss er det enkelte oppgaver som må gjennomføres av klassen. Dette inkluderer en kunnskapstest tilsvarende den som ble gjennomført før besøket.
Testene hjelper oss å måle og vurdere verdien av opplegget, og justere
Kode: Grønn slik at løsningene blir mest mulig optimale for framtida.
Bakgrunn
Holdningsskapende arbeid er viktig for Remiks. Vi har i en årrekke arbeidet med å formidle kunnskap rundt kildesortering og viktigheten av dette, blant annet til barn og unge. Vi er levende opptatt av å gi framtidas borgere et solid grunnlag for å gjøre kloke valg allerede ved kjøkkenbenken hjemme.
Vi vet at dette fordrer en forståelse for det større bildet.
- Hvorfor skal vi kildesortere?
- Hva skjer med avfallet når det gjøres rett (eller feil)?
- Hvordan skal vi vite hva som skal kastes hvor?
Remiks har etter lag tids erfaring innsett at vi må kvalitetssikre innhold og opplegg for besøk/undervisning slik at læringsutbyttet blir best mulig. Vi har derfor gått sammen med Haugaland Interkommunale Miljøverk (HIM IKS) om å utvikle en kvalitetssikret, pedagogisk verktøykasse som inkluderer faste rammer rundt et besøk på et avfallsanlegg som vårt.
4.trinn er valgt basert på en vurdering av læreplaner, modningsgrad hos elevene og et behov for pedagogisk tilrettelegging for én enkelt aldersgruppe.
Kode: Grønn skal vekke interessen til elevene, tilrettelegge for lærerne, og sikre likt læringsutbytte uavhengig av variasjoner relatert til skolenes rammer, avfallsselskapenes systemer og ressurser m.v. På sikt tror og håper vi at
Kode: Grønn blir brukt av tilsvarende selskaper landet over.
Til syvende og sist er Kode: Grønn et resultat av at Remiks brenner for kunnskapsformidling med kvalitet i bunn. Vi sitter inne med mye kunnskap og kompetanse, som vi ønsker å formidle til kommende generasjoner.
Ressursbanken

Remiks vet at lærernes hverdag er presset, at det kan være utfordrende å finne tid til planlegging og vanskelig å finne opp nytt krutt fra gang til gang.
Vi har derfor etablert en ressursbank full av aktiviteter og idéer til fri benyttelse for dere.
I Ressursbanken finner du korte, mellomlange og store aktiviteter og oppgaver du kan velge mellom, avhengig av tema, tilgjengelig tid, elevenes preferanser og annet.
Ressursbanken gir deg også en ryddig oversikt over kompetansemål som oppnås, veiledning til de enkelte temaene, konkrete verktøy, presentasjonsmateriell, filmer og mer.
Ressursbanken gjøres tilgjengelig senest 22.september 2025 kl. 14:00.
Påmeldte skoler vil motta nærmere informasjon.
Hvor, når og hvordan?
Kode: Grønn inkluderer forarbeid, besøk og etterarbeid satt i system.
Høsten 2025 kan du melde på din(e) klasse(r).
- Mandag til torsdag uke 42 (13.-16.10)
- Mandag til torsdag uke 43 (20.-23.10.)
- Mandag til onsdag uke 44 (27.-29.10.)
Et besøk hos oss varer i to timer, med et fastsatt opplegg som inkluderer inne- og uteaktiveter. Tidene du kan velge mellom er
- Kl. 10:00 til 12:00
- Kl. 12:30 til 14:30
Det forutsettes at klassene har gjennomført de obligatoriske aktivitetene i forkant, og dessuten setter av nødvendig tid til etterarbeidet som forventes fullført.
Påmelding
Påmeldingen åpner 15.august 2025 kl. 12:00.
Vi har kapasitet til 2 besøk daglig, mandag til torsdag, i uke 42 og 43, og mandag til onsdag uke 44.
Førstemann til mølla.
Du finner påmeldingsskjema under. Velg dato og tidspunkt i oversikten, og sørg for at skjema leveres komplett.